Saturday, September 27, 2008

Enam bulan dari sekarang

Enam bulan dari sekarang, apa akan terjadi bila krisis ekonomi yang sedang melanda Amerika semakin parah dan mula merebak ke Asia Tenggara termasuk Malaysia?

Sekarang, kebanyakan kilang yang ada di Malaysia masih lagi mengeksport barangan mereka ke Amerika kerana permintaan awal tahun masih berjalan. Tetapi selepas ini macam mana? Amerika masih lagi rakan dagangan utama Malaysia.

Jika kilang ditutup, akan ramai lagi yang kehilangan kerja. Dan itu juga tandanya ekonomi sedang teruk. Bila ekonomi mengalami kemerosotan makanya tidak dapat tidak kadar jenayah akan turut meningkat.

Pemimpin kerajaan terutama Umno hanya tahu menasihatkan rakyat supaya berjimat sedang mereka sendiri boros. Lihat saja mesyuarat tergempar Majlis Tertinggi Umno, apa yang mereka bincangkan?

Mereka hanya berbincang tentang kuasa. Perihal siapa yang harus letak jawatan dan siapa yang harus memegang jawatan. Mesyuarat itu hanya berbincang tentang kuasa yang harus dibahagi-bahagikan sesama mereka. Mereka hanya berbincang untuk menjaga kepentingan mereka sahaja.

Mereka bukan memanggil mesyuarat tergempar untuk membincangkan apa yang harus dibuat dari sekarang untuk menjaga kepentingan rakyat. Rakyat Malaysia bukan hanya pemimpin Umno dan anak beranak mereka sahaja.

Ekonomi Malaysia sebenarnya jika diuruskan dengan baik mampu untuk menjaga kepentingan rakyat. Tetapi kerana kerajaan yang ada sekarang merupakan sebuah kerajaan kapitalis maka hak rakyat diabaikan. Tiada pendidikan percuma, tiada perubatan percuma dan banyak lagi yang boleh menguntungkan rakyat.

Dasar kapitalis selama-lamanya akan hanya menguntungkan kerajaan sahaja kerana kerajaan harus melindungi pemodal.

Yang terbaik adalah sistem ekonomi Islam yang lebih menjaga kebajikan rakyat berbanding kebajikan pemimpinnya.

Kerajaan baru yang diuar-uarkan akan mengambil alih pemerintahan juga merupakan sebuah kerajaan kapitalis. Jika berlaku pertukaran pun ianya hanyalah perubahan dari sebuah kerajaan kapitalis lama kepada sebuah kerajaan kapitalis baru.

Sebab itu kerajaan baru yang mahu mengambil alih pemerintahan perlu meletakkan Islam sebagai dasar dan asas pemerintahan mereka.

Ini hanyalah sekadar persoalan yang bermain dalam minda sahaja. Mungkin ianya terjadi atau tidak akan terjadi. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Dan kepada Allah jua lah kita berdoa agar negara ini terselamat dari segala malapetaka yang boleh membinasakan.

No comments: