Tuesday, November 4, 2008

Interview bersama Mahfuz Omar untuk Harakah isu 1388

Pembebasan Razak Baginda dari tuduhan membunuh model Mongolia, Altantuya Shaariibuu. Pembelian 12 buah Eurocopter dan perlantikan Tan Sri Zaki sebagai ketua hakim negara yang baru merupakan isu hangat yang menjadi perbincangan dari kedai-kedai kopi hingga ke cafe-cafe mewah. Kesemua kes-kes ini dikaitkan dengan Dato' Seri Najib Tun Razak yang bakal dilantik menjadi Perdana Menteri dan yang telah mengesahkan jawatan beliau sebagai Presiden Umno bila mendapat pencalonan daripada 133 bahagian Umno.

Untuk berbincang perkara ini dengan lebih lanjut, wartawan Harakah, IRWAN MUHAMMAD ZAIN telah menemubual Ketua Penerangan PAS Pusat, MAHFUZ OMAR yang juga ahli parlimen Pokok Sena baru-baru ini. Ikuti temubual yang diadakan pada 3 November yang lalu.

HARAKAH:Mahkamah telah memutuskan Razak Baginda dibebaskan dalam kes pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaariibuu. Apakah pembebasan Razak Baginda ini boleh dikaitkan dengan kemenangan tanpa bertanding Najib sebagai presiden Umno yang akan menjadikan beliau Perdana Menteri keenam Mac nanti?

MAHFUZ: Satu perkara yang tidak boleh ditolak kalau berasaskan kepada sms Najib kepada Shafie yang yang telah tersebar luas sebelum itu menunjukkan bahawa bagaimana plan-plan yang dibuat oleh Najib untuk memastikan beliau tidak dikaitkan dalam kes pembunuhan Altantuya ini sebab itu ia memberikan keyakinan kepada Shafie bahawa pendakwaan dan penahanan terhadap Razak Baginda ini bersifat sementara dan akhirnya akan dibebaskan. Sebab itu saya melihat pertama sekali keputusan mahkamah itu sendiri seolah-olah selari dengan kandungan sms Najib kepada Shafie. Keduanya, saya lebih melihat bahawa bukan selepas keputusan mahkamah itu yang mendorong untuk perwakilan atau Umno bahagian memberikan pencalonan kepada Najib tetapi planing sebelum itu kita lihat bagaimana secara terancangnya saya lihat bagaimana Najib menyusun strategi untuk mendapat pencalonan daripada Umno bahagian melalui penguasaan Najib melalui MT dan Umno Bahagian ini.

Saya tak nampak isu moral itu tidak menjadi satu kepentingan bagi perwakilan Umno bahagian atau perwakilan kerana mereka melihat Najib merupakan tempat untuk mereka menyandarkan harapan untuk mendapat habuan menerusi pelobi-pelobi politik yang telah disusun oleh Najib sendiri untuk mendapat pencalonan supaya beliau tidak ditentang.

Pembebasan Razak Baginda ini juga dilihat sebagai satu lagi malapetaka kepada sistem kehakiman negara. Bermula dari tahun 1988 dengan kes pemecatan Tun Salleh Abbas, kemudiannya kes Dato' Seri Anwar Ibrahim dan kini 2008, Razak Baginda dibebaskan dalam satu kes berprofil tinggi. Apa komen saudara dalam hal ini?

Seperti yang saya katakan tadi, pembebasan Razak Baginda ini kelihatan selari dengan sms Najib tadi. Sms itu merupakan point yang sangat penting dalam kita hendak melihat proses kehakiman, proses pembicaraan kes ini dan proses pembebasan Razak Baginda. Apabila sms itu wujud dan sms dari orang yang mempunyai kedudukan tinggi, ini bermakna bahawa badan kehakiman kita masih lagi dipengaruhi oleh badan esekutif, sebarang keputusan yang hendak dibuat masih dipengaruhi oleh badan esekutif yang sangat kuat, jadi akhirnya lahirlah keputusan seperti ini. Jadi saya lihat keputusan mahkamah dalam kes ini tidak membantu usaha untuk memulihkan imej badan kehakiman negara ini. Persepsi orang ramai, persepsi pelabur-pelabur luar melihat institusi kehakiman kita masih dipengaruhi oleh badan esekutif yang sangat kuat dan ini menjatuhkan imej negara dimata orang luar. Persepsi ini timbul bila keputusan itu dilihat bila ianya selari dengan kandungan sms Najib kepada Shafie yang didedahkan di internet.

Bila bercakap tentang badan kehakiman, tidak dapat tidak kita akan memperkatakan tentang refomasi badan kehakiman yang disebut oleh Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. Tetapi bila Tan Sri Zaki dilantik menjadi ketua hakim negara, ia seolah-olah tidak mempunyai apa-apa makna terhadap reformasi yang dikatakan tadi. Apa komen saudara?

Perlantikan Tan Sri Zaki, tidak menjamin akan berlaku sebarang reformasi dalam institusi kehakiman. Sebelum pilihanraya lagi Abdullah sudah bercakap tentang reformasi kehakiman dan selepas pilihanraya umum yang lalu, beliau kelihatan cuba untuk melakukan reformasi dengan melantik Zaid Ibrahim sebagai menteri yang menjaga undang-undang dan cuba mengembalikan keyakinan rakyat kepada institusi kehakiman dengan cara membuat pembayaran ex-gratia kepada hakim-hakim yang telah dikenakan tindakan satu masa dahulu tetapi sepatutnya bila beliau bercakap tentang reformasi kehakiman, ketika proses kekosongan jawatan ketua hakim, atau ketika ketua hakim sudah kita tahu tarikh tamat tempohnya, satu senarai calon-calon ketua hakim dihantar kepada suruhanjaya kehakiman yang mahu dibentuk. Sepatutnya sudah ada satu pelan tindakan untuk membuat tapisan terhadap nama-nama yang dicadangkan untuk menjadi ketua hakim. Nampaknya Abdullah cuba melengah-lengahkan usaha reformasi ini. Saya tidak tahu apa agenda Abdullah melengah-lengahkan proses reformasi ini hingga terlantiknya Zaki. Persepsi orang ramai adalah perlantikan Zaki ini tidak akan membantu proses reformasi kehakiman dan ianya juga dilihat seolah-olah kerajaan atau Abdullah sendiri mempunyai agenda tersembunyi.

Jadi kalau selepas ini ditubuhkan suruhanjaya pun, kesangsian masih lagi wujud sebab ketua hakim yang telah dilantik ini kemungkinan akan mengetuai suruhanjaya tersebut. Jadi bila ketua hakim yang diragui ini mengetuai suruhanjaya tersebut, ia tentu akan menghasilkan keputusan yang menimbulkan banyak persoalan dan keraguan. Suruhanjaya itu juga dilihat sebagai satu suruhanjaya yang tidak mampu untuk berfungsi dengan baik.

Sepatutnya dalam usaha Abdullah mahu melakukan reformasi dalam institusi kehakiman dalam negara kita, dalam usaha untuk melahirkan hakim-hakim yang mempunyai integriti, sepatutnya perkara-perkara berbangkit ini, perkara-perkara yang menimbulkan keraguan rakyat serta pelabur tidak lagi berlaku. Jadi saya tidak nampak sejauh mana kesungguhan Abdullah untuk melakukan reformasi kehakiman. Mungkin ia hanya satu bentuk kata-kata untuk menarik perhatian rakyat setelah mengalami prestasi buruk dalam pilihanraya yang lalu.

Hakim Borneo, Ian Chin pernah mendedahkan bahawa terdapat 'kisah tersembunyi' disebalik setiap keputusan yang dibuat oleh hakim. Beliau mendedahkan terdapat hakim-hakim yang diugut agar menyebelahi kerajaan. Apa komen saudara tentang pendedahan beliau ini?

Satu benda yang tidak mustahil kalau kita lihat dari kes Tun Salleh Abbas dan kes Anwar Ibrahim kita lihat ada kes-kes seperti yang dikatakan oleh Ian Chin itu. Saya lebih berharap agar setiap hakim itu kalau hendak mendedahkan mesti dedahkan ketika seseorang itu masih berkuasa, seperti contohnya Ian Chin ini, beliau dedahkan selepas Mahathir sudah bersara. Sepatutnya pendedahan perlu dibuat ketika Mahathir masih lagi menjadi Perdana Menteri atau kalau ada mana-mana hakim yang tidak puashati dengan cara pengedalian kes-kes mahkamah ketika Abdullah menjadi Perdana Menteri, mereka sepatutnya dedahkan ketika Abdullah masih lagi menjadi Perdana Menteri bukan selepas beliau bersara. Tetapi, pendedahan ini tetap saya sokong dan saya berharap akan lahir lebih ramai lagi hakim yang berani seperti Ian Chin ini.

Professor Aziz Bari mencadangkan agar ditubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat dakwaan Ian Chin itu. Adakah saudara bersetuju dengan cadangan tersebut atau saudara mempunyai cadangan lain?

Satu benda yang sewajarnya. Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja perlu ditubuhkan untuk membuat siasatan terhadap dakwaan Ian Chin kerana sudah tentu banyak pendedahan akan dibongkarkan. Tetapi penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja ini bukan hanya menumpukan terhadap dakwaan Ian Chin dizaman Mahathir itu sahaja tetapi juga perlu ditubuhkan untuk menyiasat kes Altantuya ini kerana bila wujudnya pendedahan sms antara Najib dan Shafie ia telah menimbulkan satu keraguan dikalangan orang ramai lebih-lebih lagi bila Razak Baginda dibebaskan, ia telah menimbulkan persepsi bahawa sistem kehakiman atau badan kehakiman kita berat sebelah dan berlakunya rasuah. Perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku kerana badan kehakiman itu tidak boleh dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Ini saya rasa semua orang sudah maklum tetapi kerana bila keputusan pembebasan Razak Baginda diumumkan, orang ramai sudah dapat membaca, keputusan itu dibuat kerana hakim ini perlu membuat keputusan begitu disebabkan ada campurtangan orang tertentu. Jadi untuk memastikan bahawa keputusan ini benar -benar tidak dipengaruhi oleh sesiapa atau tiada kaitan dengan sms Najib kepada Shafie, satu Suruhanjaya Siasatan Diraja yang dianggotai oleh mereka yang berkaliber dan berintegriti, yang tidak diragui kreadibilitinya perlu segera ditubuhkan untuk menyiasat bukan hanya keputusan pembebasan Razak Baginda tetapi juga kandungan sms Najib itu.

Berbanding Mahathir dan Abdullah, Najib sebelum menjadi Perdana Menteri sudah banyak dikaitkan dengan pelbagai skandal seperti komisyen kapal selam, tangkap khalwat dengan seorang artis ternama dan kes Altantuya serta terbaru skandal eurocopter. Tetapi beliau tidak pernah didakwa. Adakah perkara ini berlaku kerana tidak mempunyai bukti atau ini merupakan satu lagi permainan badan kehakiman untuk melindungi orang tertentu?

Pertama, saya tidak menafikan bahawa Najib mempunyai imej yang buruk berbanding ketika Mahathir atau Abdullah ketika mula-mula menjadi Perdana Menteri. Mahathir dilihat sebagai ultra-malay manakala Abdullah pula dengan imej Mr Clean. Tapi Najib dari awal lagi, persepsi orang ramai, persepsi ahli Umno yang tidak mempunyai kepentingan melihat Najib sebagai seorang yang tidak bersih. Mahkamah tidak pernah membuat apa-apa tindakan untuk membersihkan imej Najib ini biarpun mahkamah tidak boleh membuat sebarang keputusan atau tindakan jika tidak ada pendakwaan tetapi Najib harus sedar bahawa beliau tidak pernah dibersihkan oleh mana-mana mahkamah. Beliau tidak pernah dibersihkan melalui apa-apa pembelaan. Tidak ada satu tuduhan yang dibuat terhadap Najib boleh dibuktikan bahawa ianya tidak benar. Contoh kes yang didedahkan oleh Ketua Audit Negara tahun lepas mengenai bot laju milik TLDM, polis atau BPR tidak pernah tampil membuktikan bahawa pendedahan itu tidak benar. Dan Najib pula adakah beliau bersedia untuk didakwa di Mahkamah? Apakah Peguam Negara berani untuk membuat dakwaan terhadap Najib? Atau kemungkinan juga Peguam Negara mempunyai permainan politik untuk menjatuhkan Najib sebelum Mac nanti. Itu cuma satu kemungkinan. Tetapi yang lebih penting, Najib dan pihak-pihak yang berkenaan perlu membersihkan segala tuduhan ini melalui satu proses penyiasatan yang adil dan perlu melalui proses di mahkamah kerana negara memerlukan seorang Perdana Menteri yang bukan hanya bersih tetapi perlu juga dilihat bersih.

Tindakan pertukaran portfolio antara Abdullah dan Najib. Adakah ini merupakan satu muslihat Abdullah untuk menjatuhkan Najib?

Satu perkara yang tidak boleh ditolak. Tetapi keupayaan Abdullah untuk menjatuhkan Najib saya tak nampak tetapi keupayaan beliau untuk membuat pendedahan keburukan Najib atau merosakkan imej Najib sebelum Mac nanti itu ada. Bila ini berlaku, peluang Najib untuk menjadi Perdana Menteri mungkin sukar. Dan saya rasa itu saja keupayaan Abdullah setakat ini iaitu keupayaan merosakkan lagi imej Najib sebelum pemilihan, dan ini sedang berlaku sekarang. Bagi saya pendedahan skandal Najib ini merupakan satu bentuk tindakan yang dibuat oleh Abdullah untuk mendidik perwakilan agar melihat pencalonan Najib atau memilih Najib sebagai Presiden Umno merupakan satu kesilapan dan dengan cara ini beliau harap perwakilan akan bangkit melakukan protes. Sama ada perkara ini akan berlaku atau tidak sukar untuk saya jangkakan.

Kenapa saudara mengatakan Abdullah tidak berupaya untuk menjatuhkan Najib?

Saya melihat beliau tidak berupaya kerana beliau tidak berjaya membentuk pasukannya sendiri. Kalau lihat hari ini, semua hulubalang yang beliau miliki satu masa dahulu telah melarikan diri. Kalau sebelum ini secara tidak sengaja beliau mempunyai pasukan sendiri dan ada hulubalang yang sanggup mempertahakan Abdullah bila diserang oleh Mahathir tetapi situasi itu tidak berlaku hari ini. Lebih buruk lagi bila segala kesalahan atau semua masalah negara dihumban atau diletakkan dibahu Abdullah. Dan hari ini bila Mahathir menyerang, hulubalangnya sudah tiada untuk tampil mempertahakan beliau sebaliknya Abdullah perlu membela dirinya sendiri. Berbeza dengan Mahathir yang mampu membina imej yang mana orang takut atau hormat kepada beliau sehingga beliau bersara.

Yang kedua, bila saya kata beliau tidak berupaya ialah bila Pakatan Rakyat mengatakan akan ada berlaku penghijrahan ahli-ahli parlimen Barisan Nasional. Terutama bila ahli-ahli parlimen BN dari Sabah dan Sarawak yang dilihat ada potensi untuk berhijrah, pemimpin Umno mula mengambil keputusan, adalah lebih elok jika Abdullah dikorbankan berbanding mengorbankan Umno. Ini yang menyebabkan Muhyiddin yang satu ketika dilihat sebagai orang Abdullah tetapi selepas pilihanraya umum 8 Mac, beliau lah yang paling lantang mendesak agar Abdullah berundur.

Padangan saudara kenapa Najib begitu tergesa-gesa meluluskan pembelian 12 helikopter Eurocopter?

Yang jelas dalam tempoh dua hari sebelum berpindah kementerian itu membuktikan bahawa tuduhan sebelum ini, penglibatan beliau untuk mendapat keuntungan dalam pembelian senjata, kapal terbang, kapal selam atau apa saja yang berkaitan dengan kementerian pertahanan satu benda yang tidak boleh ditolak. Sampai sekarang kerajaan tidak boleh menjawab persoalan ini. Hanya Menteri Pertahana yang baru saja mampu membersihkan perkara ini kerana orang melihat Abdullah yang melakukan perkara ini sedangkan keputusan untuk membeli helikopter ini dibuat oleh Najib. Jadi Abdullah perlu segera membersihkan perkara ini.

Harga Eurocopter juga telah menjadi satu isu kerana bila dibuat perbandingan, Malaysia membayar RM2.3 bilion untuk membeli 12 buah helikopter sedangkan Brazil membayar harga yang sama untuk hampir 50 buah helikopter. Pandangan saudara, adakah Najib atau Abdullah tidak tahu tentang harga ini atau isu harga ini juga merupakan satu muslihat dari Abdullah untuk mengenakan Najib?

Bila menyebut tentang harga ini, jelas sekali bahawa terdapat satu penyelewengan dalam pembelian Eurocopter ini kerana seperti yang didedahkan, Brazil membeli hampir 50 buah Eurocopter dengan harga yang sama. Tetapi baru-baru ini, Abdullah ketika mengumumkan penangguhan pembelian tersebut menegaskan bahawa harga yang dipersetujui oleh kerajaan bukanlah RM 2.3 bilion tetapi RM 1.6 bilion. Biarpun Abdullah cuba menurunkan harga pembelian Eurocopter ini tetapi ia masih belum menjawab persoalan kepana Najib memluluskan pembelian dengan harga tersebut dalam keadaan tergesa-gesa ketika seluruh dunia sedang mengalami krisis ekonomi. Abdullah juga mengumumkan penangguhan pembelian tersebut hingga 2010 bukan membatalkan terus. Selepas ini bila Abdullah tidak lagi menjadi Perdana Menteri, apa jaminan yang boleh beliau berikan yang pembelian ini tidak akan diteruskan bila Najib mengambil alih jawatan? Dan kalau pun ditangguh hingga 2010, tentulah harganya akan lebih meningkat lagi.

Satu perkara lagi yang saya ingin dedahkan, ketika mengumumkan penangguhan pembelian Eurocopter itu, Abdullah menjelaskan Malaysia membayar lebih mahal dari Brazil kerana kita membeli helikopter yang mempunyai spefikasi yang lebih berbanding apa yang Brazil beli. Ini adalah satu pembohongan. Eurocopter ini ada dua iaitu Cougar 225 dan Cougar 725. Cougar 225 ini merupakan helikopter yang biasa iaitu untuk kegunaan biasa sepertimana Nuri sekarang ini. Tetapi kalau Cougar 725, ia adalah helikopter untuk kegunaan ketenteraan. Tidak ada sebarang penambahan apa-apa spefisikasi dalam pembelian tersebut kerana apa yang Brazil beli, itulah juga yang kita beli dan ianya datang dari syarikat yang sama. Kenapa Abdullah mahu menipu rakyat? Tinggal lebih kurang lima bulan sahaja lagi masa untuk beliau menjadi Perdana Menteri tetapi masih lagi berbohong. Imej Mr Clean yang beliau miliki sudah tercemar teruk, kenapa masih nak buruk kan lagi?

Abdullah akhirnya menangguhkan pembelian Eurocopter. Apakah penangguhan ini juga merupakan satu muslihat yang dibuat oleh Abdullah agar imej Najib dilihat lebih buruk menjelang Mac 2009?

Itu satu perkara yang boleh dibuat telahan. Tetapi yang lebih penting, perwakilan perlu faham bahawa penangguhan yang dibuat oleh Abdullah itu adalah satu isyarat supaya tidak mancalonkan Najib tetapi penangguhan dan pendedahan ini dibuat sudah agak lewat kerana Najib sudah mendapat cukup pencalonan hingga sudah mampu menang tanpa bertanding. Tetapi bagi saya, itu yang sepatutnya difahami oleh semua orang bahawa bakal Perdana Menteri yang bakal ambil alih ini adalah seorang yang terlibat dengan satu unsur rasuah yang amat besar.

Najib setakat ini bakal mengambil alih jawatan Perdana Menteri. Pandangan saudara, bila Najib mengambil alih jawatan dari Abdullah, kemana Malaysia hendak dibawa?

Saya cukup bimbang, bukan persoalan Najib atau siapa tetapi bagi saya jika Umno masih lagi menerajui penguasaan politik negara dari segi kerajaan, meneraju kerajaan, saya tidak tahu apa akan berlaku kepada negara ini selepas itu berdasarkan apa yang telah diperlihatkan waktu sekarang ini kerana saya sendiri tidak nampak bagaimana perubahan dari sudut integriti dalam kepimpinan kerajaan akan berlaku. Ini mengambarkan bahawa negara ini akan dipimpin oleh mereka yang hanya berkepentingan diri bukan untuk menyelamatkan agama, bangsa dan negara. Segala sumber kekayaan negara akan terus dirompak. Bila sudah banyak wang dilabur dalam pemilihan sudah tentu akan berlaku lebih banyak penyelewengan dan rasuah. Jadi saya berharap, kalau tidak dalam tempoh yang terdekat ini, setidak-tidaknya dalam pilihanraya umum yang akan datang, sesuatu perlu diusahakan agar penguasaan Umno, rompakan terhadap khazanah milik rakyat tidak akan terus menerus dilakukan dan negara ini mampu diselamatkan dari Umno dan BN.

No comments: