Saturday, September 19, 2009

Salam Eidul Fitri

Salam lebaran. Lama betul tak update blog. Sibuk dicampur lagi dengan malas maka dah lebih dua bulan blog ni tak diupdate.

Aku update blog kali ni di malam raya. Tak balik kampung lalu apa lagi nak buat. Kenapa setiap kali raya mesti balik kampung? Tak boleh ke kalau semua yang tinggal kat kl ni raya je di sini?

Satu lagi yang agak klise bila ada yang cakap.. "raya sekarang dah tak best... tak meriah macam dulu,". Kalau dah tak best kenapa balik kampung? Sebenarnya bukan raya dah tak best... cuba tanya budak-budak, best tak raya? Mesti diaorang akan cakap... best. Kita rasa tak best sebab faktor umur yang dah meningkat, jadi semangat nak raya tak sama macam zaman kita budak-budak. Ye lah kalau budak-budak, ada rasa tak sabar nak pakai baju baru, nak dapat duit raya dan nak main mercun. Tak kan yang dah besar panjang macam kita ni - sesetengah tu dah ada anak, mungkin dah nak dapat menantu atau cucu - masih lagi tak sabar nak pakai baju baru. Nak harap dapat duit raya, rasanya tak dapat dah... nak kena hulur lagi adalah, nak main mercun boleh lagi tapi tak lah meriah macam zaman budak-budak. Jadi sebenarnya, raya bukan dah tak best, tapi umur kita yang meningkat membuatkan kita sering bernostalgia kemeriahan raya ketika zaman kanak-kanak.

Macam juga kita dengar lagu, kita tak dapat nak masuk dengan muzik budak-budak zaman sekarang, jadi kita kata lagu sekarang dah tak best. Yang sebenarnya, umur kita yang meningkat itu menyebabkan kita bernostalgia ketika kita remaja atau muda-muda. Jadi bila bernostalgia, kita akan ingat semua benda yang indah termasuk lagu... lagu zaman kita, kita enjoy lagu zaman kita jadi kita rasa lagu zaman tu lagi best dari lagu sekarang. Sama macam zaman kita remaja, mak ayah kita kata lagu yang kita dengar entah apa-apa dan mereka kata lagu zaman mereka muda-muda lagi best.

Jadi, kesimpulannya, best ke tak best raya ke apa ke, terpulang kepada kita.

1 comment:

Pyanhabib said...

dah raya dah!
selamat hari raya!