Friday, September 12, 2008

Apakah Mustafa Ali faham perlembagaan Malaysia?

Sesuatu yang karut bila ada makhluk ciptaan Allah mengatakan usaha Anwar Ibrahim untuk menubuhkan kerajaan baru pada 16 September ini adalah mustahil.

Rujuk Perlembagaan Malaysia mengikut Artikel 40a, Kurungan (2), sub-kurungan (a), kuasa melantik seorang perdana menteri itu adalah semata-mata di atas perkenan dan budi bicara Duli Yang Maha Mulia DiPertuan Agong.

Article 40a.

(2) The Yang di-Pertuan Agong may act in his discretion in the performance of the following functions, that is to say –
(a) the appointment of a Prime Minister;


Seterusnya kriteria yang ditetapkan oleh Perlembagaan bagi DYMM Agong memilih seorang Perdana Menteri bukanlah takluk kepada hari apa, atau musim mana, sebaliknya tertakluk kepada kausa yang beri oleh Artikel 43, Kurungan (2), sub-kurungan (a) yang berbunyi.

Article 43
(2) The Cabinet shall be appointed as follows, that is to say -

(a) the Yang di-Pertuan Agong shall first appoint as Perdana Menteri (Prime Minister) to preside over the
Cabinet a member of the House of Representative who in his judgment is likely to command the
confidence of the majority of the members of that House; and

Daripada Artikel 40(a) dan 43 jelas sekali adalah: DYMM Agung boleh lantik ahli parlimen mana yang Tuanku berkenan, yang dalam pertimbangan Tuanku individu itu mendapat sokongan majoriti ahli parlimen.

Jadi mudahnya, kalau ikut Artikel 40(a) dan 43: DYMM Agong boleh melantik Anwar Ibrahim atau individu lain sebagai Perdana Menteri Malaysia pada bila-bila masa jika Tuanku dapati Abdullah Ahmad Badawi sudah tidak mendapat sokongan majoriti ahli parlimen.

Rasanya elok Mustafa Ali membaca dan memahami Perlembagaan Malaysia sebaik-baiknya kalau teringin sangat nak join Umno dan nak jadi Senator serta dilantik jadi menteri tanpa portfolio.

Kalau perlembagaan negara sendiri pun tak faham maka bertambahlah seorang lagi menteri bodoh dalam kabinet Abdullah Ahmad Badawi.

Tapi kalau dia cerdik tak mungkin dia bermuzakarrah dengan Umno kerana sudah jelas lagi nyata rakyat tolak Umno.

No comments: