Wednesday, September 10, 2008

Lagi cubaan halang penubuhan Kerajaan Pakatan Rakyat

Aku bukan penyanjung Anwar Ibrahim. Confirm.

Tapi aku cuma ada dua pilihan:

1 - Memilih untuk menyokong usaha Anwar untuk menjadi Perdana Menteri.

2 - Memilih untuk tidak menyokong Anwar untuk menjadi Perdana Menteri.

Kalau aku memilih yang pertama maknanya aku menyokong usaha untuk menamatkan pemerintahan Barisan Nasional (BN) yang rakus merompak dan menyamun khazanah negara dan hak rakyat.

Kalau aku memilih yang kedua maknanya aku menyokong tindakan penyamun-penyamun dari BN terus menerus memegang kuasa dan membiarkan khazanah negara serta harta rakyat terus dirompak dan disamun.

Lalu aku memilih yang pertama demi untuk melihat negara ini diurus tadbir dengan lebih berkesan. Insya-Allah.

Tapi hari ini ada usaha dari pihak Kerajaan Tiga Beranak untuk menyekat usaha membawa perubahan di negara ini berjalan lancar.

Hari ini satu perintah ditandatangani oleh Peguam Negara, Abdul Gani Patail supaya kes liwat Anwar Ibrahim dipindahkan ke Mahkamah Tinggi. Notis perintah ini ditandantangani oleh Abdul Gani pagi tadi kerana sehingga malam tadi pasukan peguam Anwar tidak diberitahu akan ada notis perintah ini.

Campurtangan Abdul Gani Patail ini jelas tidak menghormati keputusan 'Saya Perdana Menteri' Abdullah Ahmad Bodowi yang telah menyatakan Abdul Gani dan Musa Hassan tidak akan dibenarkan campur tangan dalam kes liwat Anwar.

Abdul Gani yang sedang disiasat ekoran laporan polis terhadap beliau dan Musa Hassan yang dibuat oleh Anwar Ibrahim berhubung terdapat bukti kedua individu ini telah menyediakan bukti palsu ketika kes Anwar pada tahun 1998.

Jika usaha Abdul Gani dan Kerajaan Tiga Beranak pagi tadi untuk memindahkan kes liwat Anwar dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi berjaya bermakna ada kemungkinan Anwar akan sekali lagi ke penjara.

Jika kes ini dipindahkan ke Mahkamah Tinggi, hakim akan bertukar dan ada kemungkinan ikat jamin akan ditarik balik lalu terhumbanlah Anwar ke penjara.

Jika Anwar sekali lagi terhumban ke penjara, maka beliau tidak dapat untuk membahaskan bajet 2009 oktober nanti.

Jika Anwar sekali lagi terhumban ke penjara, maka usaha Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan persekutuan akan gagal kerana wakil rakyat yang berhasrat untuk menyeberang akan membatalkan niat itu kerana sosok utama sudah tiada.

Jika Anwar sekali lagi terhumban ke penjara, maka pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh akan diadakan sekali lagi kerana sesiapa yang disabitkan dengan kes jenayah akan digugurkan jawatan sebagai wakil rakyat.

lalu aku cuma mampu untuk berdoa agar 16 atau 20 September ini sejarah baru akan tercipta. Insya-Allah.

No comments: