Thursday, October 9, 2008

Abdullah berundur: Pengorbanan atau dikorbankan?

Tanggal 8 Oktober lalu, dengan rasminya Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan akan meletak jawatan sebagai Perdana Menteri dan tidak akan mempertahankan jawatan presiden Umno dalam pemilihan parti tersebut pada Mac 2009.

Pengumuman tersebut menjawab segala teka-teki sejak mesyuarat terakhir Majlis Tertinggi Umno penghujung bulan September yang lepas. Biarpun ramai penyokong Abdullah yang meminta beliau terus kekal untusatu penggal lagi tetapi Presiden Umno itu membuat keputusan untuk mengundurkan diri.

Rata-rata pemimpin Umno memuji langkah yang diambil oleh Abdullah itu dan menyifatkan apa yang dilakukan itu merupakan satu pengorbanan besar kepada harus dihormati oleh semua pemimpin dan ahli Umno.

Naib Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata keputusan yang dibuat Abdullah itu menunjukkan beliau lebih mementingkan parti daripada diri sendiri.

Beliau menyifatkan keputusan Abdullah merupakan pengorbanan yang cukup besar kerana tindakan melepaskan kepimpinan bukan sesuatu yang mudah.

"Saya kira beliau mengambil kira semua sudut iaitu mengambil kepentingan parti melebihi kepentingan peribadi," kata Muhyiddin mengenai keputusan Abdullah itu.

Ketua Penerangan Umno Johor, Dato' Mohd Puad Zarkashi pula berpendapat keputusan Abdullah itu dibuat untuk memastikan Umno terus relevan.

Mohd Puad juga menyifatkan Presiden Umno sebagai seorang negarawan yang bertanggungjawab kerana tidak mempertahankan jawatan presiden dalam pemilihan akan datang.

Keputusan itu, katanya adalah kerana perdana menteri lebih mengutamakan parti dan rakyat.
Sementara itu, Ketua Pemuda Umno Kedah, Mohd Rawi Abdul Hamid, berkata, keputusan Abdullah tidak mempertahankan jawatan sebagai presiden adalah satu pengorbanan yang cukup besar.

Tindakan itu, katanya, datang dari orang yang berjiwa besar dan ikhlas serta beliau berminat hendak melihat Umno bersatu.

Namun keputusan Abdullah menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Timbalannya, Dato' Seri Najib Razak enam bulan akan datang dan tidak bertanding jawatan presiden Umno menimbulkan persoalan sama ada beliau ikhlas mahu berundur atau terpaksa berbuat demikian atas desakan beberapa pihak lain?

Bagi pemimpin pembangkang pula, keputusan Abdullah itu memberi gambaran seolah-olah Presiden Umno itu dipaksa untuk tidak bertanding dan bukannya dibuat kerana beliau seorang yang bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku.

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam kenyataan medianya berharap agar proses peralihan kuasa ini akan berjalan dalam suasana yang baik dan lancar tanpa menjejaskan kestabilan negara dan ketenteraman rakyat.

Beliau juga berharap agar dalam tempuh peralihan ini Perdana Menteri akan berjaya melakasanakan inisiatif-inisiatif memperkukuhkan institusi negara yang sedang diusahaknnya itu iaitu menubuhkan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman yang diberi mandat dalam pelantikan hakim, membentangkan rang undang-undang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah di Parlimen dan menubuhkan Suruhanjaya Aduan Khas bagi memperkukuhkan integriti dan keberkesanan agensi penguatkuasaan.

Di samping itu, beliau berkata inisiatif untuk memperluaskan jaringan keselamatan sosial agar rakyat yang miskin dapat dibantu juga ditunggu-tunggu.

Sekurang-kurangnya dengan terlaksananya inisiatif-inisiatif ini beliau akan berjaya meninggalkan jasa yang boleh dikenang oleh rakyat dan negara dan tidak membiarkan masalah-masalah ini berlarutan sehingga diwarisi pula oleh sesiapa juga pewarisnya nanti.

Bagi Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat pula pengumuman Abdullah itu membayangkan ada sesuatu yang tidak kena apabila Abdullah enggan mempertahankan jawatannya secara tiba-tiba.

"Kalau beliau yakin tak bersalah kenapa nak letak jawatan. Sebaliknya dari awal lagi kena letak jawatan jika rasa bersalah, ini baru dinamakan bertanggungjawab," kata Nik Aziz.

Beliau berpendapat mandat yang diserahkan oleh rakyat kepada Abdullah sepatutnya dipertanggungjawabkan dan bukannya mengikut cakap beberapa kerat pemimpin Umno sahaja.
Abdullah, kata Nik Aziz tidak wajar berbuat demikian semata-mata menyahut desakan beberapa ahli dalam Majlis tertinggi Umno jika berkeyakinan dapat menguruskan pentadbiran negara dengan baik.

"Tentunya ada sesuatu yang tidak kena apabila Perdana Menteri melepaskan jawatan hanya kira-kira setahun selepas pilihan raya umum ke-12," kata beliau lagi.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata Perdana Menteri dipaksa melepaskan jawatan tanpa kerelaannya, dan mengikut jangka masa yang bukan menjadi pilihannya.
Bernama memetik beliau sebagai berkata, pengunduran secara tiba-tiba dan tidak sopan itu merupakan gambaran muram kedudukan politiknya yang lemah, yang mengakibatkan beliau kehilangan penghormatan oleh parti.

"Berbeza daripada mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Abdullah dipaksa berundur," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata ironinya, orang ramai lebih menghormati Abdullah berbanding parti Umno, kerana beliau dilihat sebagai "orang yang memiliki hasrat yang baik, yang mungkin seorang daripada beberapa kerat pemimpin bersih yang masih tinggal dalam Umno".

"Abdullah sepatutnya meninggalkan legasi dalam memerangi rasuah dengan mewujudkan tender terbuka dan mengambil tindakan terhadap pemimpin-pemimpin dalam Barisan Nasional (BN) dan Umno yang menyalahguna kuasa," tambahnya.

Bagi ketua Umno bahagian Bukit Mertajam, Dato' Musa Sheikh Fadzir keputusan Abdullah itu dibuat kerana didesak oleh pemimpin utama parti supaya tidak mempertahankan jawatan presiden Umno Mac depan.

Keputusan Abdullah untuk melepaskan jawatan Perdana Menteri dan tidak mempertahakan jawatan Presiden Umno dalam pemilihan Mac depan bukanlah merupakan satu pengorbanan besar sebaliknya beliau telah dikorbankan oleh segelintir pemimpin Umno yang lebih mementingkan kepentingan peribadi berbanding rakyat.

No comments: