Monday, October 6, 2008

Aduhai Abdullah...

Ketika dalam perjalanan pulang dari Shah Alam, aku mendengar berita dari Bernama Radio yang dipasang oleh jurugambar Harakah, Wan Zahari.

Antara yang termuat dalam berita itu adalah kenyataan Abdullah Ahmad Badawi bahawa beliau kecewa bila hanya seorang penyokong Hindraf bersalam dan mengucapkan Selamat Hari Raya kepada beliau ketika mereka datang ke rumah terbuka beliau dan jemaah menteri di PWTC baru-baru ini.

Abdullah juga berkata yang lain-lain semua menjerit "Hapuskan ISA" dan "Bebaskan Hindraf".

Dan Abdullah juga berkata, "Itu saja yang mereka dok cakap bagi saya dengaq'". Seterusnya Abdullah terus berkata, "Mereka (penyokong Hindraf) tidak memahami konsep aidilfitri dan tidak tahu untuk sama berhari raya dan bergembira,"

Aduhai Abdullah... tidakkah kamu tahu bahawa yang dijeritkan oleh penyokong Hindraf itu, "Hapuskan ISA" dan "Bebaskan Hindraf" itu adalah yang hendak mereka sampaikan. Mereka pergi ke rumah terbuka itu semata-mata kerana mahu mesej mereka sampai kepada kamu dan itulah mesej mereka.

Dan tidakkah kamu tahu duhai Abdullah bahawa tahanan-tahanan ISA dan keluarga mereka sedang menderita ketika kamu bergembira di PWTC.

Tahukah kamu duhai Abdullah bahawa ada antara anak-anak tahanan ISA yang tidak ke sekolah kerana mereka - anak-anak tahanan ISA itu - takut jika ke sekolah atau ibu mereka keluar bekerja maknanya ibu mereka tidak sayangkan mereka lagi seperti bapa mereka yang pergi meninggalkan mereka selama lebih dari dua tahun.

Tahukan kamu duhai Abdullah mereka - anak-anak tahanan ISA dan isteri tahanan ISA - tidak dapat bergembira di Hari Raya sepertimana kamu bergembira bersama jemaah menteri kamu yang korup di PWTC kerana mereka rindukan bapa mereka yang telah ditahan lebih dari dua tahun hingga ada yang mencecah tujuh tahun.

Tahukah kamu duhai Abdullah bahawa bapa atau suami mereka ditahan tanpa dibicarakan dan tiada bukti yang memsabitkan mereka dengan kesalahan yang kerajaan kamu kaitkan dengan tahanan-tahanan tersebut.

Aduhai Abdullah...

No comments: