Saturday, October 11, 2008

Keperitan krisis ekonomi makin dirasai

Krisis ekonomi semakin hebat melanda dunia. Suka atau tidak semua orang akan atau sedang merasai keperitan akibat daripada kegawatan ini. Keadaan inflasi semakin meruncing dalam keghairahan kita menonton sayembara politik tanahair.

Paling menakutkan bila kadar inflasi semakin tinggi dalam keadaan pertumbuhan ekonomi yang rendah. Ini boleh membawa kepada ekonomi mengucup tetapi inflasi melonjak.

Pemerintah seperti selalunya mendakwa segalanya masih terkawal dan tempias kegawatan ekonomi di Amerika tidak akan sampai ke negara ini. Pembangkang pula akan terus menuduh kerajaan lemah, rasuah dan tidak mampu menguruskan negara dengan baik. Pakar ekonomi dan penganalisis pula akan berhujah dengan pelbagai teori.

Keyakinan terhadap ekonomi negara semakin meruncing dalam keadaan kenaikan kos pengeluaran dan harga pengguna.

Yang pasti, rakyat terus menderita dek kerana kos hidup yang semakin melangit. Sedang pemimpin pula lebih sibuk berbicara tentang jawatan yang mahu dikekalkan semata-mata kerana mahu terus kekal berkuasa atau mahu merampas kuasa.

Tidak ada pilihan bagi rakyat selain terus berusaha sebaik yang mungkin untuk mengekalkan produktiviti dan mata pencarian serta berjimat cermat.

Dalam masa yang sama rakyat juga mengharapkan agar segera muncul pemimpin baru yang boleh menyelamatkan mereka dari terus dilanda derita. Tidak kira dari parti mana dan siapa orangnya, yang penting pemimpin yang dinobatkan itu mampu sekurang-kurangnya meringankan beban mereka.

Apa yang berlaku ini akan membawa rakyat kembali kepada kepemimpinan politik. Tidak dapat tidak rakyat mahukan sebuah kerajaan yang mampu menguruskan krisis ekonomi dan menjana keyakinan pelabur serta pengguna. Kemampuan menguruskan ekonomi dan negara dengan baik bukan hanya dapat melegakan rakyat tetapi juga dapat meyakinkan pemodal.

Kerajaan dan kepimpinan yang ada pada hari ini sangat memalukan rakyat. Kepimpinan yang ada pada hari ini menjadi bahan sindiran dan kutukan kerana kegagalan mereka menguruskan negara dengan baik tetapi masih menganggap mereka kuat dan relevan.

Dari sudut persepsi atau realiti, kerajaan yang ada dilihat rendah moral, berpecah belah, korup dan paling menyedihkan dianggap lemah dari segi pemikiran. Perkara ini tidak hanya terkena kepada pemimpin sahaja tetapi pentadbiran awam turut terkena tempiasnya.

Hari demi hari imej negara dipentas antarabangsa semakin buruk. Ini semua disebabkan oleh kepimpinan yang lemah lalu gagal mempertahankan imej dan integriti negara.

Kelemahan kepimpinan yang ada pada hari ini tidak hanya dipersendakan tetapi turut dijadikan alasan oleh pemodal tempatan untuk membawa keluar modal atau membekukan pelaburan. Sekali lagi rakyat yang terus menderita.

Dalam keadaan politik dan ekonomi yang tidak menentu ini, orang Melayu yang paling terancam kerana kuasa ekonomi mereka lemah berbanding kaum-kaum lain.

Kaum-kaum lain masih mengharapkan agar Malaysia terus stabil dan maju dibawah kuasa majoriti Melayu.

Soalnya, dalam suasana yang penuh dengan pelbagai cabaran, siapakah yang akan menangani ancaman besar yang sedang dihadapi oleh negara ini?

No comments: