Saturday, May 24, 2008

Ketuanan Melayu Retorik Politik Umno

KETUANAN Melayu telah menjadi intipati perjuangan Umno selepas mengalami prestasi buruk dalam Pilihanraya Umum ke 12 (PRU12) lalu. Sebaik sahaja mengalami kejutan besar itu, Umno yang sedang gusar akan kehilangan kuasa mula menggunakan media siar arus perdana bagi memperlihatkan betapa perihatinnya mereka terhadap orang Melayu.

Benar, Umno yang dilahir pada 11 Mei 1946 pada asasnya ditubuhkan untuk membela nasib orang Melayu tetapi Umno hari ini yang telah berusia 62 tahun telah menyimpang dari matlamat asalnya sepertimana pemimpin Umno menyimpangkan matlamat asal Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Umno hari ini seperti kata ahli parlimen Gombak, Saudara Azmin Ali sebenarnya lebih ghairah memperjuangkan ‘ketuanan menantu’ berbanding ketuanan Melayu. Kalau benar Umno yang telah 50 tahun berkuasa memperjuangkan ketuanan Melayu, hari ini sepatutnya orang Melayu sudah berada disatu tahap yang jauh lebih baik tetapi ini semua tidak berlaku kerana selama 50 tahun, ketuanan Melayu hanyalah pemanis ucapan ahli politik Umno demi untuk menagih undi untuk terus berkuasa dan rakus merampas hak orang Melayu.

Hari ini setelah 50 tahun Umno/BN memerintah Malaysia, orang Melayu terutama selepas peristiwa pemecatan Anwar Ibrahim mula sedar bahawa mereka tidak lagi boleh mengharapkan Umno untuk memperjuangkan nasib mereka.

Malah orang Melayu hari ini juga telah mula sedar bahawa masalah kaum sebenar tidak pernah wujud. Melayu, Cina, India dan kaum lain sebenarnya hidup dalam keadaan rukun damai cuma Umno/BN sahaja yang membuat cerita kononnya akan berlaku masalah kaum jika parti lain memerintah Malaysia.

Setelah 50 tahun, orang Melayu juga sedar bahawa DEB juga adalah retorik politik Umno demi untuk meraih undi mereka sedangkan DEB sudah tidak lagi dapat memberikan keuntungan kepada mereka.

DEB kini dilihat merupakan satu formula bagi Umno/BN untuk terus merompak hak rakyat Malaysia. Pembahagian kek ekonomi yang tidak sama rata menyebabkan jurang kemiskinan semakin hari semakin meningkat.

Sejak peristiwa hitam tahun 1998, orang Melayu tidak lagi melihat ketuanan Melayu sebagai satu wadah perjuangan yang boleh memakmurkan seluruh rakyat Malaysia. Orang Melayu, Cina, India dan kaum-kaum lain sudah memperjuangkan ketuanan rakyat.

Ketuanan Melayu yang masih menjadi idelogi pemimpin Umno sudah tidak lagi relevan dalam landskap politik Malaysia pada hari ini. DEB juga sudah tidak lagi menjadi satu tarikan kerana DEB bukan hanya tidak menguntungkan orang Melayu tetapi turut merugikan kaum lain.

Ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh Umno adalah antara faktor penyumbang kekalahan kerusi-kerusi Umno/BN pada PRU12 yang lalu.

Ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh Umno bukan sahaja ditolak oleh kaum lain tetapi turut ditolak oleh orang Melayu kerana orang Melayu sedar bahawa semua kaum di negara ini saling memerlukan antara satu sama lain.

Pemimpin Umno menggunakan media siar arus perdana bagi mengambarkan bahawa selepas PRU12, orang Melayu sudah mula berpecah belah sedangkan pada hakikatnya orang Melayu tidak berpecah. Orang Melayu masih bersatu padu bukan hanya antara Melayu sahaj malah bersatu dengan kaum lain.

Yang sedang berpecah belah dan bercakaran adalah pemimpin-pemimpin Umno yang takut hilang jawatan. Yang sedang dihambat mimpi buruk bukan orang Melayu tetapi pemimpin-pemimpin Umno kerana merasakan sudah tiba masanya parti yang telah lama berkuasa itu akan tumbang akibat dari kebangkitan rakyat yang terdiri dari orang Melayu, Cina, India dan lain-lain.

Media siar arus perdana akan terus dipergunakan oleh pemimpin-pemimpin Umno untuk mengiklankan produk mereka yang berjenama ‘Ketuanan Melayu’.

Produk ini akan terus diiklankan saban hari bertujuan untuk menampakkan bahawa mereka (pemimpin Umno) adalah merupakan hero bagi orang Melayu dan pemimpin yang perihatin dengan nasib bangsanya sedangkan semua rakyat sudah tahu bahawa mereka hanya memperjuangkan kepentingan periabdi dan kroni sahaja.

Sejak sepuluh tahun yang lalu rakyat negara ini terutama orang Melayu sudah mula muak dengan retorik pemimpin Umno. Rasa bosan mereka diterjemahkan dalam setiap Pilihanraya Umum bermula dengan PRU10.

Kalau tidak kerana bantuan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sudah tentu Umno/BN telah lama tumbang dan menjadi sebuah parti pembangkang.

Pemimpin Umno/BN sewajarnya mengucapkan terima kasih kepada SPR terutama pengerusinya Abdul Rashid Abdul Rahman kerana tanpa bantuan ‘balaci’ yang setia seperti Rashid tentunya sejak tahun 1999 lagi Umno/BN sudah hilang kuasa.

Kebosanan rakyat terhadap retorik Umno/BN diterjemahkan sekali lagi dalam PRU12. Tetapi malangnya, pemimpin Umno/BN menjadi dungu akibat gila kuasa dan tidak dapat membaca isyarat jelas yang diberikan rakyat tidak kira Melayu, Cina, India dan lain-lain.

Kedunguan pemimpin Umno bukan hanya diterjemahkan setiap kali Persidangan Agung Umno tetapi turut diterjemahkan ketika berbahas di Parlimen.

Pemimpin-pemimpin Umno seolah-olah sudah tidak ada modal lain bagi memperlihatkan ketokohan mereka selain dari menjual produk ‘Ketuanan Melayu’.

Produk utama mereka ini dipromosikan dengan hebat bertujuan untuk melawan Ketuanan Rakyat yang semakin mendapat sambutan umum.

Pemimpin Umno menggunakan Dewan Rakyat bagi mempromosikan produk ‘Ketuanan Melayu’ bagi menghilangkan keresahan mereka kerana Kerajaan Pakatan Rakyat yang tampil dengan Ketuanan Rakyat akan mengambil alih tampuk pemerintahan negara dalam masa terdekat ini.

Sebagai usaha untuk terus berkuasa, tidak ada cara lain yang digunakan oleh pemimpin Umno/BN selain dari terus dengan retorik mereka bahawa orang Melayu sedang berpecah dan masalah kaun akan wujud jika Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Anwar Ibrahim mengambil alih pemerintahan.

Pemimpin Umno yang rakus dan tamak ini akan berbuat apa saja untuk terus berkuasa kerana hanya dengan kuasa sahaja mereka boleh terus menerus merompak hak rakyat negara ini.

Kerana ingin kekal berkuasa dan memperlihatkan bahawa mereka adalah satu-satunya parti yang layak memerintah Malaysia, tidak menghairankan jika pemimpin Umno akan terus dengan retorik Ketuanan Melayu kerana hanya itu sahaja caranya mereka boleh meraih simpati orang Melayu yang telah lama muak dengan karenah mereka.

Jadi usah hairan jika media siar arus perdana akan terus menyiarkan kenyataan-kenyataan dari pemimpin Umno mengenai Ketuanan Melayu kerana itulah senjata utama mereka.

Untuk itu, Ketuanan Melayu bukanlah merupakan agenda utama perjuangan pemimpin Umno melainkan ianya adalah merupakan satu retorik semata-mata.


NOTA: artikel ini telah disiarkan di tabloid Siasah (kel: 18 Mei - 24 Mei)

No comments: