Wednesday, May 28, 2008

Sekitar petang tadi

i.

"Alhamdulillah... dia sudah insaf," bisik seorang tokoh korporat setelah membaca kiriman sms yang baru saja dia terima. Beliau bersandar di kerusi kereta mewah yang baru dibelinya tiga bulan yang lalu hasil dari pembayaran keseluruhan sebuah projek menyiapkan tandas sekolah yang telah berjaya beliau siapkan dua bulan sebelum membeli kereta tersebut.

Dalam kedinginan penghawa dingin kereta mewah buatan Jerman itu, tokoh korporat yang baru saja keluar dari sebuah hotel selepas menikmati makan tengah hari bersama seorang Letua Pengarah di sebuah kementerian yang baru saja meluluskan sebuah lagi projek baru kepada syarikat milik tokoh korporat itu. Projek membekalkan makanan kepada pengusaha penternakan katak itu diperolehi setelah dia berjaya menyakinkan Ketua Pengarah tersebut bersama Timbalan Menteri dan Menteri Kementerian berkenaan bahawa hanya beliau sahaja bumiputera yang menceburi bidang pembekalan makanan katak di negara ini.

Dia terus tersenyum dan tersenyum sambil melihat keluar tingkap. Dia langsung tidak mempedulikan pemandunya yang memandu dalam keadaan hati resah mengenang nasib lima anak yang sedang membesar sedangkan gajinya hanya cukup-cukup makan sahaja.

Apabila melintasi sebuah kawasan setinggan dalam perjalanan menuju ke pejabatnya, tokoh korporat itu semakin tersenyum lebar. Dia kini sudah mendapat ilham baru.

"Kamu tahu apa nama kawasan tadi Maniam?" tanya tokoh korporat itu kepada pemandunya.

"Itu Kampung Tenggelam boss," kata Maniam kepada tokoh korporat itu.

"Kamu ni semua tempat tahu ya," kata tokoh korporat itu lagi sambil terus tersenyum.

"Itu tempat saya punya isteri punya father juga tinggal boss," kata Maniam lagi.

Tokoh korporat itu mengangguk dan terus tersenyum.


ii.

"Astaghafirullah... kenapa jadi macam ni?" kata seorang ustaz muda setelah membaca kiriman sms yang baru saja dia terima. Dia termenung seketika namun kemudiannya dia kembali seperti biasa setelah beristhigfar dua tiga kali.

Dia terus melihat gambar tokoh politik yang amat dia kagumi. Gambar yang tergantung di biliknya itu sentiasa menjadi tatapannya untuk menambahkan semangat bagi terus berjuang dalam bidang politik. Parti pimpinan tokoh itu adalah merupakan pilihan ustaz tersebut sebagai wadah perjuangannya.

Dia melihat sekeping cek yang berada di atas mejanya itu. Cek yang berjumlah lebih sepuluh ribu ringgit itu diterimanya dari seorang tauke besi kira-kira tiga hari yang lalu.

"Boss... ini saya kasi cek boss," kata tauke besi itu.

"Cek apa ni?" soal ustaz muda itu kemudian.

"Ini saya kasi boss sebab kasi saya bikin itu projek," kata tauke besi itu.

"Kenapa mau kasi saya ini? Ini salah... rasuah ni" soal ustaz muda itu lagi.

"Boss... ini bukan rasuah... ini... apa itu... sedekah... haaa... sedekah, bukan rasuah," kata tauke besi itu lagi.

Ustaz itu hanya mengangguk dan menerima cek tersebut. Hingga ke hari ini dia masih belum memasukkan cek tersebut ke dalam akaunnya. Hatinya masih berbelah bagi.


NOTA: Dua segmen di atas adalah merupakan dua reaksi setelah Ezam memilih untuk kembali menyertai Umno. Ada satu lagi tapi tak sempat nak tulis.

No comments: