Wednesday, May 28, 2008

Tujuh perkara

Tujuh perkara tentang aku:

1. Aku ini anak bongsu daripada tiga beradik dan aku merupakan anak kesayangan gemulah ayah aku.

2. Aku ini juga merupakan cucu kesayangan gemulah Baba (datuk) aku (sebelah mak aku) kerana ketika aku baru lahir, gemulah Baba dalam wajah yang ceria berkata begini, "Macam anak dari negeri (merujuk negeri kelahirannya, Pakistan). Cerita ini dirawikan oleh gemulah Bih (nenek aku).

3. Aku ini ketika kecil amat takut melihat sami buddha. Aku akan jadi pening kepala bila melihat mereka terutama ketika balik ke kampung mak aku, Sungei Padi, Thailand. Tempat paling selamat aku rasa bila balik ke sana adalah di masjid tempat gemulah datuk aku melepak. Masjid yang terletak diseberang jalan rumah gemulah Baba dan Bih.

4. Aku ini biarpun terlibat dalam membuat berita dan menulis artikel tentang politik tetapi sehingga hari ini aku tetap menganggap politician sebagai orang yang tak boleh dipercayai. Kata-kata ini amat relevan pada pendapat aku, Di mana-mana saja politician tetap sama, mereka berjanji akan membina jambatan biarpun tidak ada sungai.

5. Aku ini amat menyanjungi Muhammad bin Abdullah, Rasulullah s.aw. Pada aku hanya dia sahaja tokoh yang aku puja. Dan aku percaya ramai yang seperti aku terutama isteri aku.

6. Aku ini sehingga hari ini amat kecewa, marah dan geram bila kerajaan Malaysia dibawah pimpinan Dr Mahathir a/l Iskandar Kutty mengharamkan pertubuhan Al-Arqam kerana aku berpendapat Al-Arqam telah berjaya membian satu empayar perniagaan Islam yang berjaya di zaman moden. Akan ada ulasan lain nanti.

7. Aku ini amat menyanyangi dan mencintai isteri aku. Setiap hari sebelum tidur dan selepas terjaga aku lihat dia semakin hari semakin cantik dan menawan. Setiap hari rasa kasih, sayang dan cinta aku kepada isteri aku semakin menebal dan mendalam. Aku bersyukur kepada Allah s.w.t kerana menganugerahkan aku seorang seorang wanita yang baik untuk menjadi isteri.

Itulah tujuh perkara tentang aku. Kenapa tujuh? Mungkin kerana tujuh hari tujuh malam, tujuh petala langit dan tujuh petala bumi. Mungkin.

No comments: