Wednesday, March 5, 2008

Universiti Malaya

Pada Julai 2007, berkatalah Imam Besar mazhab Islam Hadhari, Abdullah Ahmad Badawi bahawa kerajaan tidak bercadang untuk menjual tanah kawasan Universiti Malaya (UM) kepada mana-mana pihak.

Kaki tidur itu berkata begitu apabila cadangan untuk menjual tanah kawasan UM ditentang oleh ramai rakyat Malaysia terutama bekas pelajar UM, kakitangannya dan penduduk sekitarnya.

Maka hasrat seorang cukong Cina untuk mengaut keuntungan dari tanah kawasan UM itu tergendala.

Namun, tiga minggu lepas, kroni Abdullah, Annuar Zaini telah 'mengadai' sebidang tanah premier (bernilai tinggi) seluas 27 ekar dalam kawasan kampus UM kepada sebuah pemaju hartanah Mint PPC Glomac Whitestone untuk dijadikan kondominium mewah.

Nilai tanah tersebut adalah RM500 juta tetapi atas 'kebijaksanaan' Annuar, tanah tersebut dijual dengan harga RM200 juta, kurang RM300 juta dari harga asal.

Malangnya nasib UM, sudahlah kedudukan dalam rangking universiti dunia jatuh merundum, tanah yang mahal pulak dijual dengan harga yang murah.

NOTA KAKI : Universiti Sobborne masih tegak berdiri di tengah kota Paris semenjak ia didirikan hampir 700tahun dahulu. Polytechnic Central London menjadi University of Westminster masih tegak berdiri di tengah-tengah kota London semenjak 200 tahun dahulu. University College London berselirat di sekitar kotaLondon masih tegak berdiri di tempat yang sama semenjak 180 tahun dahulu walau pun harga tanah adalah yang termahal di dunia. University Al-Azahar masihtegak berdiri di tengah-tengah kota Kaherah selama 700tahun. Oxford, Cambridge, MIT, Yale, Havard, UCLA semuanya tegak berdiri di tempat yang sama. Kenapa? Kerana tidak ada cukong Cina dan politikusMelayu/Bumiputera.

No comments: